7.1. Noodzaak en uitdagingen

Het gebruik van waterstof in de scheepvaart speelt een belangrijke rol bij het decarboniseren van transport. De bijdrage van de scheepvaart aan de totale CO2-uitstoot van de wereld was in 2012 ongeveer 2,6 procent  (938 miljoen ton). H2 verschijnt als een veelbelovende optie voor scheepvaart omdat de verhouding tussen getransporteerd gewicht en gemiddelde kilometers per dag of trip hoog is. Waterstof is geur-, kleur- en smaakloos. Maar bij gebruik van specifieke sensoren is de detectie van lekken mogelijk. Voor de succesvolle implementatie van de waterstoftechnologieën is er behoefte aan meer ontwikkeling in bepaalde gebieden:

  • waterstofinfrastructuur (productie, opslag, transport)
  • vermindering van kosten en initiële investeringen
  • verhoging van de levensduur en duurzaamheid van de betrokken componenten
  • een historische veiligheidsoperatie opbouwen en de capaciteit en volwassenheid van de betrokken technologie laten zien
  • verdere ontwikkeling van regelgeving, codes en normen door classificatieverenigingen en de Internationale Maritieme Organisatie

1900 TEU ijsklasse containerschip van CMB die zal worden uitgerust met een waterstofhulpmotor

7.2. demoproject 1

In 2008 was de  FCS Alsterwasser het eerste commercieel gebruikte binnenlandse schip dat waterstofbrandstofcellen gebruikte voor de voortstuwing. Het combineert 2 brandstofcel­systemen (48 kW) met een 560 V-gelbatterij en 50 kg waterstof opgeslagen op 650 bar.

Compleet systeem van de FCS Alsterwasser, deel van het Zemships project

7.3. demoproject 2

In 2015 testte Sandia National Laboratories een marinebrandstofcel. Deze generator heeft geïntegreerde waterstofopslag, een Proton Exchange Membrane Fuel Cell-generator en een energieomzetter die tot 10 reefers aan energie konden voorzien met een totaal vermogen van 100 kW bij 240 VAC.

Maritieme brandstofcel generator (Joseph W. Pratt en Shuk Han Chan)

7.4. Interessante projecten

  • Het met waterstof aangedreven containerschip Zero is een plan voor een schip zonder uitstoot. Het schip maakt dan gebruik van brandstofcellen, baterijen en vloeibare waterstofopslag.
  • Meyer Werft is een gedecentraliseerd, modulair elektrisch en thermisch energienetwerk voor passagiersboten aan het ontwikkelen op basis van waterstoftechnologie. Dat zal een aanpasbare energielevering hebben op lokale vraag. Het zorgt ervoor dat er minder transportverliezen zijn, lagere stromen en een hogere veiligheid.
Het op waterstof werkend containerschip visie (bron: DNVGL)
 vorig deel: hoe is energie verkregen?  volgende deel: veiligheid

Deurmat

CONTACT

CMB nv
De Gerlachekaai 20
2000 Antwerpen
België
E: contact@hydroville.be

T: +32 3 247 59 11