4.1. Opslag eigenschappen

Waterstof kan fysiek opgeslagen worden als een gecomprimeerd gas, cryogene vloeistof of op materialen gebaseerde opslag, met behulp van metaalhydriden, organische moleculen, enz. Kenmerkend aan gasopslag (1 atm massadichtheid 0,08375 kg/m3 op NTP) zijn de typische hogedrukvaten (350-700 bar). Voor de opslag van vloeibare waterstof is een cryogeen gekoelde tank nodig, omdat het verdampingspunt van waterstof op -252,8 °C ligt bij atmosferische druk. Ongeveer 800 liter gasvormige waterstof bij normale temperatuur en druk kan worden omgezet naar 1 liter vloeibare waterstof, maar er is daarbij 10 procent energieverlies om een druk te halen van 200 bar, 15,5 procent om 800 bar te bereiken en 40 procent om een vloeibare toestand te bereiken.

Opslagtanks (Air Liquide)

4.2. Opslag Mogelijkheden

Waterstof kan worden opgeslagen in tanks (gecomprimeerd of als vloeistof), maar ook in materialen. Er zijn drie types: oppervlakte-intrekking (waterstofmolecule is verbonden met de oppervlakte van het materiaal), intermetale hydride (waterstofmoleculen splitsen in waterstofatomen die worden opgenomen in de vaste structuur) en als complexe hydride (waterstof kan sterk gebonden zijn in de moleculaire structuur, als chemische componenten waterstof bevatten).

4.3. LOHC

Een Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC) kan een interessante drager zijn omdat die opslag voorziet bij normale temperatuur en druk. Deze technologie kan baat hebben bij bestaande infrastructuur, omdat normale tanks in havens en industriële gebieden kunnen worden gebruikt. Een hydrogeneringsproces is nodig om waterstof chemisch gebonden als een LOHC te transporteren.

  

4.4. ondergronds

Om grootschalige waterstofopslag te bereiken is het noodzakelijk om ondergrondse alternatieven te gebruiken. Bijvoorbeeld zoutgrotten, uitgeputte olievelden, gasvelden, of aquiferformaties (waterhoudende ondergrondse lagen) en zoutwaterreservoirs.

Waterstofgas opslaan in leeggehaalde olie en gasvelden. (KBB, Underground technologies)

4.5. Intressante weetjes

Waterstoftanken van de Mirai, een Toyota met brandstofcel, zijn getest door ze te beschieten. Enkel met een zwaar kaliber en door twee keer op exact dezelfde plaats te schieten, was het mogelijk om door de tankwand te gaan.

Toyota Mirai brandstofcel (links) en waterstoftank (rechts) (Mariordo, Wikimedia commons)
vorig deel: hoe maak je waterstof?  volgende deel: hoe transporteer je waterstof?

Deurmat

CONTACT

CMB nv
De Gerlachekaai 20
2000 Antwerpen
België
E: contact@hydroville.be

T: +32 3 247 59 11