5.1. Leveringsmogelijkheden

Waterstof moet worden getransporteerd van het punt van productie tot het punt van gebruik en moet worden behandeld in tankstations of stationaire krachtcentrales. De drie meest gebruikte mogelijkheden om te leveren zijn:

  • Gasvormige waterstoflevering
  • Cryogene waterstoflevering
  • Vaste/vloeibare waterstoflevering

De huidige oplossingen voor waterstofvervoer zijn verdeeld in weg- en spoorvervoer en waterstofpijpleidingen. In de nabije toekomst komt oceaanvervoer van waterstof op als een veelbelovend alternatief.

 

5.2. Spoor- en wegennetwerk

Het vervoer over de weg en het spoor kan dankzij tegen druk beschermde cilinders worden uitgevoerd via cilindertrailers.
De cilinders worden gewoonlijk gegroepeerd in bundels van 2000 liter elk met een druk van 180-250 bar. Bovendien kan vloeibaar waterstof ook worden vervoerd, met capaciteiten die variëren van 20.000 tot 50.000 liter, en de druk in de tank is meestal laag, 6 tot 10 bar, maar met lage temperatuur -252,8 °C

Gasvormig waterstoftransport door vrachtwagen (Air Liquide)

Cryogene waterstofcontainer (Air Liquide)

5.3. Pijpleidingen

Het waterstofnetwerk is gelimiteerd en gebaseerd op de technologie van natuurlijk gas. West-Europa heeft het langste pijpleidingnetwerk. Ongeveer 1500 km verspreid over Frankrijk en de Benelux. De operationele druk ligt tussen 10 en 20 bar en de diameter tussen 25 en 30 cm.

AirLiquide geïntegreerd pijplijding netwerk in de Benelux.
De rode lijnen zijn waterstof.

5.4. transport over zee

Het transport van waterstof over zee is sinds de late jaren 1980 bestudeerd en een van de projecten opgestart door de Japanse regering heeft betrekking op het ontwerp van vloeibare waterstoftankers voor het overzeese vervoer. Het Japanse bedrijf Kawasaki Heavy Industries ontwikkeld in dit kader een testvat met een capaciteit van 2.500 m³. Het schip is ongeveer 116m lang en bevat twee waterstofbuffers van 1.250 m³ . Waterstof zal niet worden gebruikt voor voortstuwing van het schip.

Transportschip voor vloeibare waterstof (Kawasaki Heavy Industries)

5.5. LOHC

Het gebruik van vloeibare organische waterstofdragers maakt het mogelijk om waterstof te transporteren op normale druk en temperatuur. In standaardcontainers van 10, 20 of 40 voet. Waterstof komt vrij door een dehydrogenatieproces op de bestemming.

 

5.6. Interessante weetjes

  • De eerste kleine gecompresseerde gastank is uitgevonden rond 1810 en is gebruikt geweest om droog koolgas op te slaan (0.5 kg).
  • Linde heeft een fiets ontwikkeld die 34g waterstof bevat in een cilinder. Dit maakt het mogelijk om over een afstand van 100km geassisteerd te fietsen.

Waterstoffiets (Linde)

vorig deel: hoe sla je waterstof op? volgende deel: hoe is energie verkregen?

Deurmat

CONTACT

CMB nv
De Gerlachekaai 20
2000 Antwerpen
België
E: contact@hydroville.be

T: +32 3 247 59 11