6.1. H2ICE

Verbrandingsmotoren op waterstof zorgen voor een bijna nulemissie en hebben de mogelijkheid om zeer efficiënt te draaien, zelfs bij kleine belastingen. Waterstof moet daarbij niet zo zuiver zijn als bij andere zoals bij de toepassing van een brandstofcel op waterstof.

BMW V12 verbrandingsmotor op waterstof (Bron: Automotoportal)

6.2. Diesel-waterstof brandstofmotor

Waterstof brandt tien keer sneller dan diesel. Als we waterstof mengen met zuurstof vooraleer het te injecteren in de verbrandingskamer (en daar te mengen met diesel) zal het de verbrandingssnelheid versnellen.
Verbranding bij verminderde zuurstofconcentraties is belangrijk omdat dat het potentieel biedt om de NOx-uitstoot drastisch te verminderen.

6.3. H2FC

Waterstofcellen genereren elektriciteit door het elektrochemisch binden van waterstof en zuurstof tot water. Een studie over het gebruik van brandstofcellen in de maritieme sector rangschikte drie technologieën die het meest belovend zijn voor maritiem gebruik: de Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC), de hogetemperatuur-PEMFC, en de Solid Oxide Fuel Cell (SOFC).

  • De PEMFC heeft een technologie die op punt staat en relatief goedkoop is. Het heeft zuivere waterstof nodig en de voornaamste veiligheidspunten zijn de opslag van waterstof aan boord.
  • De hogetemperatuur-PEMFC-technologie staat nog niet helemaal op punt, maar ze laat wel toe om minder zuivere waterstof te gebruiken en vereenvoudigt de waterafvoer in gasvormige staat.
  • De SOFC is zeer efficiënt en is flexibel naar andere brandstoffen. De reforming van waterstofcarbonaten naar waterstof gebeurt in de cel.

Brandstofcel van de Toyota Mirai (Bron: MoteurNature)

6.4. Waterstofgasturbines

Gemodificeerde gebruikelijke gasturbines die resistent zijn tegen hoge temperaturen worden nu ontwikkeld. Ze laten toe dat waterstofrijke gassen kunnen worden gebruikt. De gasturbines zullen een flexibel brandstofgebruik en lage emissie bieden.

Gas Turbine

6.5. Interessant project

Het wind- en waterstofsysteem op het eiland Utsira in Noorwegen werkte tussen 2004 en 2008. Het bestond uit een windturbine (600 kW), waterelektrolyse (10 Nm3/h), een waterstofgasopslagplaats (2400 Nm3, 200 bar), een PEMFC (10 kW) en H2ICE (55 kW). Het systeem voorziet elektriciteit voor 10 huizen op het eiland. Die kunnen 2 à 3 dagen zelfstandig verder, ook als er geen wind is.

Wind en waterstofsysteem om energie te genereren in Utsira, Noorwegen. (Ulleberg, 2005)

vorig deel: hoe transporteer je waterstof?  volgend deel: waterstof en scheepvaart

Deurmat

CONTACT

CMB nv
De Gerlachekaai 20
2000 Antwerpen
België
E: contact@hydroville.be

T: +32 3 247 59 11